Zugiho TT modely

Novinky Depo Kolejiště'09 Modul Kolejiště'03 Technologie Galerie Různé Trať 293
{4.11.2007}

Pancéřovaná drezína typ 18 (1:50)

A je tu další papírák. No proti WR360 spíš papíráček :-D
Vystřihovánka vyšla v ABC 9/2007. Model patří k jednoduším, přesto je zpracován kvalitně, přesně ve stylu pana Vyškovského.

Při slepování jsem uplatnil jen pár drobných úprav dle vlastních zkušeností. První bylo zpevnění podvozku podlepením kartonem z dobíjecích kupónů. Další jsou plná kola (standardně jsou dutá). Také jsem vyměnil masivní papírová madla a držáky drátovými. Přelakování patří k modelářské klasice: drezínu až po sestavení kastle, přivěšené traverzy před zpracováním.
Závěrečnou změnou bylo usazení drezíny na trať. Z vystřihovánky jsem použil kolejnice zjednodušené do tvaru obráceného L. Základnou je polystyrenová deska, korkem zvednuté traťové těleso zasypané pravou kamenou drtí. Na pražce je použita balza barvená temperou.

Převzatý původní článek z ABC

Československá republika ve 20. letech 20. století zaostávala z hlediska vyzbrojení armády obrněnou technikou za většinou evropských států. Přesto se u nás vyráběly zajímavé bojové stroje, jako je například obrněná drezína Tatra T 18.

Roku 1925 si polská armáda objednala v kopřivnické automobilce a vagónce Tatra sérii obrněných drezín. Tatrovka využila při konstrukci drezíny nákladní motorový železniční vozík T 14, který mimochodem vyráběla až do roku 1968. Prvních šest drezín bylo předáno polskému zákazníkovi v srpnu 1926. Následně objednali Poláci ještě devět podvozků a pancéřové karoserie dodali vlastní.

U nás pouze jedna

Československá armáda převzala pouze jeden zkušební kus, přestože měla několik obrněných vlaků. Řada důstojníků a vojáků měla navíc praxi při použití této techniky v rámci ČS legií v Rusku. Drezína byla dobře tvarovaná z hlediska odolnosti proti střelám. Výzbroj tvořily dva těžké kulomety vz. 24 ráže 7,92 mm v otočné věžičce, kterou ovládal velitel vozidla. Jako technickou zajímavost lze uvést mechanický manipulační systém, který s pomocí dvou krátkých kolejnic umožňoval přemístění drezíny z trati. Nevýhodou byla relativně malá rychlost. Dva řidiči v přední a zadní části drezíny umožňovali rychlou změnu kontrolované jízdy vpřed i vzad.

Konec drezín

Po okupaci Československa převzaly drezínu německé ozbrojené síly a zařadily ji k jednomu obrněnému vlaku. Údajně poté působila na východní frontě. Polské drezíny se zúčastnily obrany proti německé armádě. Část jich byla zničena v bojích a zbytek zničily osádky před kapitulací nebo odchodem do zahraničí, aby je nemohli použít Němci. Polské drezíny měly buď celoplošnou šedozelenou kamufláž, nebo kamufláž tvořenou nepravidelnými, zaoblenými poli hnědé, zelené a okrové barvy. Česká drezína byla v německých službách opatřena celoplošným šedým nátěrem odstínu Feldgrau a na lomech horní části čelního pancíře označena trámovými kříži. Obrněná drezína Tatra nebyla vyrobena ve velkých počtech. Má však zajímavou historii a je dokladem schopností konstruktérů a výrobců československé republiky.


Hlavní technická data
Délka 3550 mm
Šířka 1750 mm
Výška 2100 mm
Bojová hmotnost 5270 kg
Max. rychlost 50 km/h
Akční rádius 700 km
Osádka 3 (velitel a dva řidiči)
Výkon motoru Tatra T 14/OHV 8,82 kW

Autor: Martin Koller (23. 4. 2007)

drezina_001.jpg
drezina_001.jpg
drezina_003.jpg
drezina_003.jpg
drezina_005.jpg
drezina_005.jpg
drezina_006.jpg
drezina_006.jpg
drezina_007.jpg
drezina_007.jpg
drezina_008.jpg
drezina_008.jpg
drezina_010.jpg
drezina_010.jpg
drezina_011.jpg
drezina_011.jpg

FotoGalerie

wr360_087_th.JPG

FOR MODEL 2009 - Šumperk 14.8.2008 - Mosty Loučná - jízda M131+M120 - 9. TT víkend 2008 - 8. TT víkend 2007 - Nadchod Šumperk - 6. TT víkend 2007 - zastávka Hrabišín - noční focení - Skutečné vozy Baa-k (Be) - Faccpps - MUV - Uacs - - Torza - Papíráky Drezína t18 m1:50 - WR360 m1:35 - Zábřeh na Moravě 1.8.2008 - 15.9.2005 - 23.3.2005 - 7.9.2004 - 10.8.2004 - 27.4.2004 -
©ZuGi 2009-11 Návštěvní kniha...>>>