Zugiho TT modely

Novinky Depo Kolejiště'09 Modul Kolejiště'03 Technologie Galerie Různé Trať 293

Motorová lokomotiva T478.1 z odlitku

{9.8.2007}V eshopu modely.biz jsem někdy na začátku roku 2008 pořídil při likvidaci Michalových zásob odlitek T478.1 i s pojezdem. Vzhledem ke "způsobu léta" jsem se konečně dostal k opracování. Práci s epoxydovým odlitkem jsem si vyzkoušel na odlitku M240 a Vtr. Na Vtr to bylo pouze obrušování hran, ale M240 je klasickým odlitkem. Jak dopadly tyto první vzorky ukážu jinde, zde to bude pouze o T478.1

K opracování používám přímočarou minibrusku s ohebným nástavcem a nástroji průměru 3 mm. Pořídil jsem ji "v akci" supermarketu. Základní sada nástrojů byla již v kufru, náhradní balíček jsem opět pořídil "v akci". Řezných a brusných kotoučků není nikdy dost, navíc v náhradní sadě byla pevnější sklíčidla dvou velikostí. Nástroje se tím hodně zklidnily a jsou tak přesnější.

Z odlitku jsem řezným kotoučem odřezal velké odlitky a získal tak hrubý tvar rámu. Úzkým kotoučem na vybrušování skla jsem následně ztenčil čela kastle a vyčistil vnitřní rohy. Zde došlo k první "nehodě". Špatně jsem odhadnul sklon čelního pluhu a probrousil jednu stranu úplně, druhou částečně. No co se dá dělat... Rovný kotouč jsem vyměnil za jehlanový a dal se do vybrušování čelních oken. Nehoda č. 2: na jedné straně jsem moc zatlačil a ubrousil polovinu horního rámu okna a zobnul spodní. Horní rám jsem tedy odbrousil po celé šířce a nahradil ho proužkem z polystyrenové desky síly 0,5mm. Jak opravím spodní část zatím nevím. Třetí nehoda na čelech se týká světlometů. Tohle byla doslova "aktivistická" chyba. S myšlenkou umístění diod pro čelní reflektory, jsem chtěl vnitřní prostor za reflektorem mírně vyhloubit. Zabral jsem moc a prošel skrz. tentokrat jsem celou díru zalil vteřinovým lepidlem, zastříknul aktivátorem a přebrousil.

Na řadě je zeslabení boků. Odbrušováním vnitřní strany zároveň dosáhneme "vypadnutí" zalitých bočních oken a drobných detailů na závěscích. Někde na internetu (až si vzpomenu, tak to zde uvedu) někdo pro zarovnání odlitků používá mřížku na broušení sádrokartonu. V obchodě měli několik hrubostí, zvolil jsem nejjemnější dostupnou, tj. č.100 za 8 Kč. Má zkušenost při použití: vydrží víc než smirek a bere naprosto dokonale. Uříznul jsem z ní čtvereček cca 2x2cm a ten vteřinovkou přilepil k dřevěnému hranolku cca 1,8x0,8cm. Tímto nástrojem jsem vnitřek kastle vybrousil podélnými tahy. Stěna se rovnoměrně zeslabila a došlo k vypadnutí okeních nálitků. Stějně tak u závěsků. U první stěny jsem brousil dokud nálitky neodpadnuli. Bohužel jeden ze závěsků byl natolik slabě odlitý, že odpadnul s nálitkem. Na druhé straně jsem to již tolik "nehnal" a nálitkům pomohl skalpelem. Žebříky ke kabině se mi podařilo na 3 místech vybrousit ke spokojenosti, čtvrtý udělal ping a byl v pr... (háji zeleném, protože jsem brousil v zahradním altánu abych si doma nenadělal bordel). Průsery na rámu tedy budu řešit totální náhradou závězků z leptu a žebříky z drátu (na netu jsem je viděl udělané z hranatých nožiček diod).
Mírné vyspravení si vyžádaly dveře kabiny, tak snad zbroušení nepřesného sesazení formy bude dostačující. Schodek se táhnul přes celý odlitek (od rámu, přes střechu zase k rámu).

Nakonec jsem ještě provrtal světla, prohoubil osazení nárazníků. Reflektory mě naštvaly, tak jsem je zatím nechal být...za trest :-D

{11.8.2007} Dorazily lepty doplňků a obtisky od firmy Detail. Vypadají úchvatně. Teď nějak rozumně vyvrtat střešní mřížky ventilátorů pro osazení leptem a vše sesadit. Závěsky objednám u DK-Modelu (objednávku ještě promyslím a nejspíš rozšířím, takhle by poštovné bylo 2x dražší než zboží). Leptané masky mají u HekTTora, ale k dnešnímu dni je Jura v rekonvalescenci po vlakové nehodě EC Comenius ve Studénce 8.8.2008. Uvidíme, jak se vše vyvrbí, hlavně aby se Jurovi vše zahojilo.


Materiál:
  • Odlitek (asi p.Molata)
  • Pojezd (asi p.Pleticha)
  • vteřinové lepidlo na tmelení ;-)
Nástroje:
  • Bruska s řeznými kotoučky, brusné kotouče
  • Skalpely
  • Brusná mřížka na sádrokarton
  • Smirkový papír

Motorizovaný pojezd
t478_20080814_005.jpg t478_20080814_006.jpg
t478_20080814_007.jpg t478_20080814_008.jpg
t478_20080814_009.jpg

Broušení
Výsledek snažení
t478_20080811_001.jpg
Opravený rám okna
t478_20080811_002.jpg
Chybějící žebřík
t478_20080811_003.jpg
Chybějící závěs
t478_20080811_004.jpg

Depo

img_4400_th.jpg

Nové vozy Prototypy Eas-u - Uacs-y - Služebák řady Da - M131.1 - Výroba Daa LPH - Zas (Ra) LPH - Raj-ka LPH - T478.1 odlitek - Archivní kousky Vlastní - Dědictví - Dary - Nákupy -
©ZuGi 2009-11 Návštěvní kniha...>>>