Zugiho TT modely

Novinky Depo Kolejiště'09 Modul Kolejiště'03 Technologie Galerie Různé Trať 293

Vysokostěnný čtyřnápravový vůz Eas-u (prototyp)

Už dlouho mě lákalo zkusit si postavit vagón z PE desek (v nabídce obchodu p.Listomyšského), ale neměl jsem odvazu zničit profilovaný originální materiál. Po různých pokusech s umělohmotnými dobíjecími kartami se mi do rukou dostal materiál ze kterého se podtlakově při zahřátí tvarují díly leteckých modelů (kokpit, interiér). Desky síly 0,5 mm a 1 mm mi opět poskytnul FaltusModel.

Materiál je měký a poddajný, což je příjemné, ale také komplikující. Lze jej řezat lámacím nožem. Při řezání úzkých pásků (<2 mm) se tyto krouti, rotují a prohýbají. Vše samozřejmě napraví hbité prstíky, jen se tím člověk musí zabývat.

Práci jsem začal přepočítáváním a přizpůsobováním rozměrů. Vše jsem kreslil v AutoCADu. Rozměry jsou přizpůsobeny mým technickým možnostem a především mé šikovnosti (CNC řezací ploter v ruce opravdu nemám :-D ). Takže výsledné rozměry jsou "zaokrouhleny" na polovinu milimetru. Snažil jsem se dodržet především výsledný vzhled. Celý vagón je sestaven z desky 0,5 . Nosníky a žebra jsou pak vytvořeny z hranolků 1x1 mm.

Boční vrata jsou naznačeny vyřezáním z desky 0,5 a vsazeny mezi sloupky 1 mm "naplocho". Z důvodu nalezení optimálního postupu, jsou jedny seskládány z pásků, další jsou vařezávány a sestaveny z křídel, nakonec jsem je vyřezal jako celek což se osvědčilo. Čelníky jsou naopak seskládány z 1 mm pásků desky 0,5 na podkladovém obdélníku a jako celek nalepeny na čelo vagónu. Horní hrana je překryta páskem 1,5 mm z desky 0,5. Podvozky jsem použil z jiného vagónu, typ teď neřeším. Jejich uchycení čepem je vyřešeno dvěma slepenými deskami s různym vrtáním. Vnější otvor má průměr 3mm, vnitřní (skrytý) 4mm. Na příštím modelu budu tyto "domky" muset vyřešit jinak, nejspíš příčným páskem do spodku vagónu, aby mi středy neutekly z osy vagónu.

Materiál:
  • PE desky 0,5 mm a 1 mm
  • papír 110g pololeštěný pro některé detaily
  • sekundové lepidlo
  • podvozky nakoupené přes Aukro.cz
  • nárazníky koupené jako výlisek
  • barva ve spreji Dupli-Color AerosolART RAL8012 (červenohnědá) bohužel lesklá
  • barva ve spreji Motip Akrylový autolak (černá) bohužel lesklá
eas-u_001.jpg eas-u_002.jpg
eas-u_004.jpg eas-u_005.jpg
eas-u_006.jpg eas-u_008.jpg
eas-u_009.jpg eas-u_010.jpg
eas-u_011.jpg eas-u_012.jpg
Vagónka vyrábí pouze večer, tak i fotky jsou trošku tmavší...
Na svůj první pokus jsem nechtěl utrácet za modelářské barvy a především za stříkací pistoli, doufám že přijde doba, kdy tento nákup uznám oprávněným :-)
Zašel jsem tedy do dílny a našel tam uváděné spreje. Bohužel jsou lesklé. No, na pokusy musí stačit. Také jsem měl strach, co udělá autolak s PE deskou, ale vše proběhlo k mé spokojenosti. Začal jsem vnitřkem vozu. Základem byla hnědá, po zaschnutí jsem ji ještě poprášil černou. Podlaha je tak skoro černá, boky ztratily červený odstín. Skříň zvenku je jemně (jestli to tak u těchto spreju jde nazvat) v několika vrstvách a pod různými úhly poprášená, až vznikl souvislý barevný povrch. Úhly jsou důležíté, aby se barva dostala do všech rohů. Spodek vozu je čistě černý. Neobsahuje žádné detaily (brzdová soustava, táhla apod), tak to šlo velice jednoduše.
barvy_001.jpg eas-u_013.jpg
eas-u_014.jpg eas-u_016.jpg

A nakonec pokus o patinu...
Pigmenty Agama. Nějak se mi to porad nelibilo, tak jsem do každého pole bočnice nalil čočku technickýho lihu a trošku "pošmudlal" štětcem. Líh se po chvíli odpařil a zůstalo krásně stečené ušpinění.
eas-u_017.jpg

Depo

img_4362_th.jpg

Nové vozy Prototypy Eas-u - Uacs-y - Služebák řady Da - M131.1 - Výroba Daa LPH - Zas (Ra) LPH - Raj-ka LPH - T478.1 odlitek - Archivní kousky Vlastní - Dědictví - Dary - Nákupy -
©ZuGi 2009-11 Návštěvní kniha...>>>